mandag 15. februar 2016

Siste oppskrift - men for en kake!

Hei! Jeg velger å avslutte bloggen min :-( Det viser seg at det blir for mye å rutte med for denne småbarnsmoren... Fortsetter å bake for familie og venner, men vil ikke legge ut mer her. Kos dere med bakingen og bruk gjerne oppskriftene mine :-)  Siste oppskrift finner dere nedenfor, det er den utrolig gode sjokoladekaken jeg nevnte i høst....


Sjokoladekake alla Sting

Slik så min ut med fondant -lokk :-)
Til bunnen:
125 gram meierismør
1 dl vann
3 ss kakao
1 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver
4 egg
250 gram sukker
150 gram hvetemel

Til glasuren:
4 egg
2 dl kremfløte
270 gram sukker
100 gram kokesjokolade, i biter
250 gram meierismør, i biter
2 ts vaniljesukker
Evt litt kaffe ;-)

Bunnen:
1) Smelt smør, tilsett kakao, vaniljesukker og vann. Ta kjelen av platen og pisk inn 4 eggeplommer.
2) Ha i sukker, hvetemel og bakepulver, rør glatt.
3) Pisk eggehvitene stive for seg, vend deretter inn i sjokoladerøra.
4) Stek kaken i en rund springform (24-26cm) ved 175 grader (uten varmluft) i 40 minutter på nederste rille.
5) Avkjøl kaken i formen før den deles i 3 deler.

Glasuren:
6) Ha fløte, egg og sukker i en kjele og kok opp under omrøring.
7) Ta kjelen av platen og rør inn sjokoladen og evt kaffe. Ha i smør og vaniljesukker, rør glatt og pass på at smøret er gost blandet inn med resten, sil glasuren før den settes kaldt i 3 timer eller over natten.
8) Pisk opp glasuren med mikser til den blit lys og luftig. Fyll og pynt kaken. Her kan du bruke fondantlokk eller bare ha på kakestrø :-)